måndag 16 februari 2009

1992 Grüner Veltliner Smaragd, Freie Weingärtner Wachau

En söndagkväll kommer några vänner över på lite plockmat och jag hämtar ett vin som jag inte har några speciella förhoppningar om alls. Detta skulle vara ett bonusvin, om det var drickbart,  men det slutar med att jag skriver om det och hoppar över de andra flaskorna.

1992 Grüner Veltliner Smaragd från kooperativet Freie Weingärtner Wachau. Vad jag förstår verkar 1992 vara ett ganska bra år, druvorna skördades 25 okt och fick sedan ligga 6 månader på ekfat. 
Jag svettas en stund med korken men den håller ihop bra trots att den är rätt fuktig nästan igenom.

Vinet är moget gult med dragning åt koppar.
Första sniffen ger honung, lite farinsocker, en härlig tät doft av citrusolja, lite undervegetation, en ton av sherry och lite likör av örtigare slaget. En vital och inbjudande doft.
I munnen finner vi en torr och balanserad smak av exotisk frukt, fina syror av citrus och lite äpple och ett snyggt och bärande mellanregister och torrt, balanserat avslut. 
Kul när det leverarer när man minst anar det. 

Inga kommentarer: