torsdag 19 november 2009

framtida middag


Planerar för en middag lite längre fram. Behöver hjälp med ett vin.

Vaktelterrin med murklor, bröd stekt i ankfett.
2005 Herrenweg de Turckheim Gewurztraminer, Domaine Zind-Humbrecht

Svamprisotto på svart tryffel
2001 Barbaresco Gallina, Prinsi

Ankbröst, rosmarin, blomkålspure och portvinsreduktion.
?

Väl avvägd bit ost med fikonmarmelad och tillbehör
1988 Taylor´s Quinta del Vargellas Vintage Port

Tacksam för synpunkter. Vännerna är valda. Dagen är bestämd. Kocken är ivrig. Men vilket vin ska följa ankan med ner?

3 kommentarer:

Björn sa...

Varför inte ta en av dessa Sydrhônare från 2007? Jag har provat så pass många nu och kan tänka mig flera av dem till ankbröst. Jag har ett par i kylskåpet och får nog ta och testa själv imorgon:-)

Vintresserad sa...

Låter mycket gott det där! Anka, blomkålspuren och portvinsreduktionen är alla vinvänliga, så du kan nog ta ditt favoritrödvin! Två klassiker är ju Bordeaux och Bourgogne, båda bör funka. Bara inte Bourgogne blir för lätt i samspel med portvinsreduktionen. Om budgeten tillåter så kanske en 1997 La Mondotte för 1592 kr skulle smaka? eller en 1999 Ch Lascombes för 455 kr. 2004 Ch Grand Destieu, St Emilon GC finns ett par flaskor kvar i Sthlm för 279 kr. Om du inte har några Bordeauxer med lite utveckling själv i förråden. Lycka till och blogga gärna om vilket vin det blev och hur det smakade! Alltid kul att läsa om genomtänkta mat-vin-matchningar.

Dennis sa...

Tack för tipsen. Är inne i ett bra nebbioloflow och är väldigt sugen på det till ankan men samtidigt vill man ha åt annat efter risotton och barbarescon. Bourgogne är det enda som fattas i källaren och hade jag haft en bättre sådan hade jag plockat det.
Det lutar åt Bordeaux, det är bara det att jag inte har någon som är sådär lagom mogen för tillfället. Ev kan det bli en mogen Mas la Plana från 96.
Datumet på middagen är framskjutet. Men det ser ut att landa i december iaf.